ویژگی های منحصر به فرد یک پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

فاضلاب خاکستری

ویژگی های منحصر به فرد یک پکیج تصفیه فاضلاب خاکستری

امتیاز بدهید

فاضلاب خاکستری

فاضلاب خاکستری چیست ؟ ترکیبات و ویژگی های فاضلاب خاکستری کدامند ؟ روشهای تصفیه این نوع فاضلاب و کاربرد های آب تصفیه شده حاصل از آن چیست ؟

فاضلاب  خاکستری یا Greywater ، به عنوان آبگریز شناخته می شود ، فاضلاب است که در خانه ها یا ساختمانهای اداری و بدون آلاینده های مدفوع تولید می شود. این منابع شامل دوش ، سینک ظرفشویی ، ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی است. فاضلاب حاصل از توالت ها به آب سیاه گفته می شود که دارای ترکیب بسیار متفاوتی است.

پکیج تصفیه فاضلاب

 

تصفیه فاضلاب خاکستری

در محلهایی که کمبود آب وجود دارد ، تصفیه خانه های آب شیرین  مورد نیاز است و پتانسیل بالایی برای استفاده مجدد دارد  همچنین از آب شیرین به دلیل کمبود میکروارگانیسم های ایجاد کننده بیماری زا، معمولاً استفاده مجدد می کنند.  آلاینده هایی که در فاضلاب خاکستری یافت می شوند تا حد زیادی تحت تأثیر سبک زندگی یک خانواده خاص ، شرایط آب و هوایی منطقه ، مکانهای جغرافیایی و غیره قرار دارند.

ترکیبات و ویژگی های فاضلاب خاکستری

تصفیه فاضلاب خاکستری
تصفیه فاضلاب خاکستری

ترکیبات و ویژگی های فاضلاب خاکستری کدامند ؟ بسته به عادات و شیوه زندگی یک خانواده ، ویژگی های کیفی آب شیرین به طور قابل توجهی تغییر می کنند. شبکه آبرسانی ، توزیع و ذخیره آب ، همراه با تجزیه شیمیایی و بیولوژیکی برخی ترکیبات نیز در شکل گیری ویژگی های و ترکیب آبهای شیرین نقش دارد.

مقاله پیشنهای در مورد تصفیه آب و فاضلاب

تصفیه فاضلاب انسانی یا تصفیه فاضلاب بهداشتی

مقایسه آب شیرین و فاضلاب

اگر ویژگی های آب شیرین را با فاضلاب مقایسه کنیم ، می بینیم که

  • ماده اول دارای غلظت کمتری BOD ، مواد جامد معلق ، غلظت نیتروژن و غلظت فسفر با میزان قلیایی و نمک بیشتر است. با این حال ، هنگامی که آلودگی های فلزات سنگین سمی در آبهای خاکی یافت شود ، سطح پیچیدگی در ترکیب افزایش یافته است و روش تصفیه فاضلاب به مراتب سخت می شود.

 

  • سطح pH در آبهای خاکستری بین 5-9 متغیر است. ترکیب شیمیایی آب شیرین در اصل به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده در مواد پخت و پز ، حمام کردن یا تمیز کردن است. از این رو ، سطح pH با حضور ترکیبات قلیایی در آب افزایش می یابد.

 

  • سورفکتانت ها ، که در محصولات تمیز کننده یافت می شوند ، در مقادیر زیادی در آب های شیرین وجود دارند. آنها معمولاً حاوی نمکی مانند سدیم ، آمونیوم به همراه نیترات و فسفات هستند. همچنین نیتروژن در آبهای شیرین یافت می شود که منبع آن در ابتدا زباله های آشپزخانه است.

 

  • میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و تک یاخته ها نیز جزئی از ترکیبات آبهای چربی هستند. غذای آلوده می تواند یکی از منابع حضور آنها باشد.

 

  • علاوه بر این ، برخی از اثرات دفع مدفوع نیز در آبهای شیرین یافت می شود. از این رو ، نمی توان آن را کاملاً عاری از عوامل بیماری زا در نظر گرفت. این تاثیر معمولاً از مناطق استحمام یا شستشو نشات می گیرد. بنابراین ، ذخیره آب شیرین (پساب خاکستری تصفیه شده) توصیه نمی شود زیرا کیفیت آن بدتر می شود و باعث ایجاد نوعی بو می شود.

مقاله پیشنهای در مورد تصفیه آب و فاضلاب

فروش قطعات و لوازم یدکی آب شیرین کن

مقدار فاضلاب خاکستری موجود در خانوارها

حدود 70٪ از کل پساب تولید شده توسط خانوارها فاضلاب خاکستری است. این در مورد توالتهای معمولی شفاف است اما با پیشرفت تکنولوژی و تولید سرویس بهداشتی های جدید این میزان ، می تواند تا 90درصد افزایش یابد.

وقتی در مورد Greywater صحبت می کنیم ، می بینیم که بیشترین درصد مربوط به دوش ، سینک آشپزخانه ، و لباسشویی های متشکل از کربن آلی ، سورفاکتانت ها و مواد جامد معلق است. فسفر بیشتر در فاضلاب آب ظرفشویی یافت می شود.

بار معدنی محدودی از سوی مواد غذایی در آب وجود دارد ، در حالی که بار کربن آلی بسته به منبع آن می تواند بین 20 تا 75 درصد باشد. کمبود مواد مغذی یکی از دلایلی است که پکیج های تصفیه فاضلاب خاکستری با کمبودهای عملیاتی در سطح خانوار روبرو هستند.

ظاهر فیزیکی فاضلاب خاکستری

دما ، مواد جامد معلق ، کدورت ، هدایت الکتریکی و غیره مورد بررسی قرار می گیرند که در مورد ظاهر فیزیکی آبهای خاکستری تاثیر دارد. دامنه دما معمولاً بین 20-35 درجه سانتیگراد است. کل مواد جامد معلق (TSS) بین 190-537 میلی گرم در لیتر و رسانش الکتریکی بین 14-3000 میکرومتر بر سانتیمتر است و کدورت بین 20-450 NTU متغیر است.

روند تصفیه فاضلاب

روشهای تصفیه فاضلاب خاکستری

روند تصفیه فاضلاب خاکستری
روند تصفیه فاضلاب خاکستری

روش های مختلفی برای تصفیه فاضلاب خاکستری برای استفاده مجدد وجود دارد و در مناطقی که کمبود آب وجود دارد ، این مورد بسیار مورد نیاز است. سیستم های تصفیه آلاینده های موجود در آبهای شیرین را کاهش می دهند که پس از پردازش مجدد قابل استفاده است.

دو روش برای تصفیه فاضلاب Greywater وجود دارد –

  •  تصفیه فاصلاب بیولوژیکی و
  •  شیمیایی.

حالت اول شامل تصفیه سیستم لجن فعال ، هوادهی و.. ، در حالی که دومی شامل تزریق مواد شیمیایی اکسید کننده در حال چرخش است ،

کاربردهای آب تصفیه شده حاصل از فاضلاب خاکستری

  • برنامه های زیرسطحی
  • آبیاری کشاورزی
  • برنامه های سطح
  • شستشوی توالت
  • آبیاری  فضای سبز
  • آب خنک کننده (کولینگ تاور ها)

استفاده مجدد از آب تصفیه شده حاصل از Greywater قطعاً یکی از بهترین راههای محافظت از منابع آب شیرین است. فرایندهای تصفیه با کیفیت فاضلاب خاکستری تولیدی توسط سازمانهاها متفاوت است. این همچنین بر ویژگی های و ترکیب آبهای زیرزمینی تأثیر می گذارد. از این رو ، برای انتخاب صحیح روش تصفیه فاضلاب خاکستری ، ارزیابی کامل و شناخت ویژگی های آب ورودی سیستم مورد نیاز است.

منبع : cleantechwater

برای مشاوره در زمینه انتخاب پکیج تصفیه فاضلاب مناسب می‌توانید با کارشناسان شرکت سپاهان پالایش اصفهان تماس بگیرید:

تماس فوری: 09132101634

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *