تفاوت بین انواع روشهای تصفیه فاضلاب SBR ، MBR و MBBR

تفاوت بین انواع روشهای تصفیه فاضلاب

تفاوت بین انواع روشهای تصفیه فاضلاب SBR ، MBR و MBBR

امتیاز بدهید

تفاوت بین انواع روشهای تصفیه فاضلاب

انواع روشهای تصفیه فاضلاب کدامند ؟ تفاوت بین انواع روش های تصفیه فاضلاب SBR ، MBR و MBBR در چیست ؟ برای خرید تصفیه خانه فاضلاب SBR ، MBR یا MBBR  باید با انواع متدهای تصفیه فاضلاب آشنا باشید . آیا می دانید شرکت سپاهان پالایش طیف گسترده ای از محصولات تصفیه آب و فاضلاب را ارائه می دهد ؟

پکیج تصفیه فاضلاب

تصفیه فاضلاب چیست ؟

تصفیه فاضلاب فرآیندی است که باعث کاهش آلاینده ها یا مواد محلول ناخواسته موجود در فاضلاب می شود. روشهای تصفیه فاضلاب منفاوتی برای اهداف مختلف وجود دارد. هر کدام فرآیند خاص خود را برای تصفیه فاضلاب دارند.

بررسی تفاوت بین SBR ، MBR ، و MBBR  روشهای موجود جهت تصفیه فاضلاب بهداشتی.

تصفیه خانه فاضلاب SBR   (SBR-Sequencing Batch Reactor) – یک فرآیند لجن فعال شده است که برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود. برای کاهش مواد آلی ، اکسیژن از طریق مخلوط پساب و لجن فعال حباب می شود.

مقاله پیشنهای در مورد تصفیه آب و فاضلاب

فیلتر شنی تصفیه آب / فیلتر کربنی

تصفیه خانه فاضلاب SBR
تصفیه خانه فاضلاب SBR

تصفیه خانه فاضلاب MBR (MBR-Membrane Bio Reacto) – ترکیبی از فرآیند غشایی و یک فرآیند تصفیه فاضلاب بیولوژیکی است. این یکی از پرکاربردترین روشهای تصفیه فاضلاب است.

تصفیه خانه فاضلاب MBR
تصفیه خانه فاضلاب MBR

تصفیه خانه فاضلاب MBBR (راكتور بیوفیلم بستر متحرک MBBR) – یک فرآیند بیوفیلمی است که به فضای کمتری نسبت به سیستم های لجن فعال نیاز دارد. این روند در اواخر دهه 1980 اختراع شد.

تصفیه خانه فاضلاب MBBR
تصفیه خانه فاضلاب MBBR

پکیج های تصفیه فاضلاب MBR و SBR نوعی فرآیند لجن فعال هستند. اما وقتی در مورد اختلاف صحبت می کنیم – روشی که در هر دو فرآیند برای جداسازی مایع از پساب تصفیه شده استفاده می شود متفاوت است. فناوری استفاده شده در روشهای تصفیه فاضلاب SBR جداسازی ذرات و ته نشینی است ، در حالی که در روش تصفیه فاضلاب MBR از غشاء استفاده می کند . و استفاده از یک سد فیزیکی برای جداسازی اهمیت بیشتری به این فرایند می بخشد زیرا مزایای آن را افزایش می دهد.

مقاله پیشنهای در مورد تصفیه آب و فاضلاب

فیلتر شنی استخر

ابعاد

تفاوت دیگر روش های تصفیه فاضلاب برای کار در غلظت های بالای زیست توده (MLSS) است. تصفیه خانه MBR در اینجا بیش از سایرین کارایی دارد ، زیرا در MLSS حدود 12،000 میلی گرم غلظت در لیتر فعالیت می کند. از طرف دیگر روش SBR با سرعت 3000 میلی گرم در لیتر کار می کند. مزایایی که MBR فراهم می کند ، این است که حوضه فرآیند کوچکتر نسبت به سایرین نیاز دارد .

انواع روشهای تصفیه فاضلاب : میزان کدورت

کدورت کمتر نشانه آب تمیز است. از مزایای روشهای تصفیه فاضلاب MBR  این است که تصفیه فاضلاب با روش MBR کمتر از 0.2 NTU کدورت پساب دارد. این کار بار سیستم ضد عفونی نهایی را کاهش می دهد. در عمل ، باز شدن غشای كمتر از 1μm امکان پذیر است و بدون آلودگی به محیط می توان از آن استفاده کشاورزی و فضای سبز البته با استفاده از فیلتر شنی کرد ولی سیستم SBR نمی تواند این مقدار کدورت کم را بدست آورد. در اینجا ، دهانه غشای معمول 10μm است که بسیار بزرگ است.

کاربری آسان

پکیج تصفیه فاضلاب MBR نیاز به اپراتوری کمتری دارد زیرا این روند بسیار آسان است. بسیاری از انواع روشهای تصفیه فاضلاب به افراد زیادی نیاز دارند تا وظیفه تنظیم خصوصیات لجن و آب خروجی را کنترل کنند. همراه با تجزیه و تحلیل ، باید تنظیماتی انجام شود تا آن را مرتب نگه دارد. قصور افراد در این فرآیند می تواند بر کیفیت پساب تأثیر بگذارد.

مقاله پیشنهای در مورد تصفیه آب و فاضلاب

سختی گیر رزینی/ سختی گیر آب

لجن تولید شده در انواع روشهای تصفیه فاضلاب

تفاوت دیگر میزان لجن زباله تولید شده توسط یک تصفیه خانه است. سیستم MBR به دلیل نگهداری لجن به صورت مجزا لجن بیشتری نسبت به سیستم SBR دارد.

وقتی در مورد فرآیند MBBR صحبت می کنیم به دلیل زیست توده غلیظ به فضای کمتری نسبت به سیستم های لجن فعال نیاز دارد. علاوه بر این ، راندمان سیستم کمتر به جداسازی لجن نهایی بستگی دارد. بر خلاف سیستم های لجن فعال ، MBBR نیازی به بازیافت لجن ندارد. از دیگر مزایای آن می توان به زمان ماندگاری بالای لجن و تولید لجن کمتر اشاره کرد.

ما در روشهای تصفیه فاضلاب بهداشتی تفاوت هایی را مشاهده می کنیم. اما اگر محدودیتی در ابعاد وجود ندارد و یک پروژه به استفاده مجدد فاضلاب نیاز ندارد SBR سیستم خوبی است زیرا هم مقرون به صرفه است و هم از در نهایت رضایت محیط زیست را به همراه دارد . برای کاهش ابعاد و پسآب تصفیه شده با کیفیت بالاتر ، MBR انتخاب بهتری محسوب می شود. در حالی که MBBR برای بسیاری از فرآیندهای تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی مورد توجه قرار می گیرد.

ما انواع پکیج‌های تصفیه فاضلاب را ارائه می دهیم

ما در شرکت سپاهان پالایش ، طیف گسترده ای از محصولات تصفیه آب و فاضلاب را داریم. ما در تلاش هستیم تا محصولات باکیفیت و راه حلهای قابل اعتماد را به مشتریان خود ارائه دهیم.

اگر به دنبال خرید تصفیه خانه فاضلاب SBR ، MBR یا MBBR هستید ، برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 03134544714 و 09132101634 تماس بگیرید.

منبع : cleantechwaterبرای مشاوره در زمینه انتخاب پکیج تصفیه فاضلاب مناسب می‌توانید با کارشناسان شرکت سپاهان پالایش اصفهان تماس بگیرید:

تماس فوری: 09132101634

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *