روش‌های مختلف گرم کردن آب استخر و نکاتی که باید برای انتخاب روش مناسب در نظر بگیرید

گرم کردن آب استخر

روش‌های مختلف گرم کردن آب استخر و نکاتی که باید برای انتخاب روش مناسب در نظر بگیرید

امتیاز بدهید

اگر صاحب استخر هستید و یا علاقه زیادی به شنا کردن دارید، مساله گرمایش استخر  و خرید دیگ آب گرم استخر ، یکی از مسایلی است که برایتان حائز اهمیت است. در این نوشتار قصد داریم تا شما را با روش‌های مختلف گرم کردن آب استخر آشنا کنیم.

از جمله مکان‌های ورزشی و تفریحی که افراد در سنین مختلف برای ورزش و تفریح به آن مراجعه می‌کنند استخر است، چون شنا بر روی سلامت بدن و تناسب اندام بسیار تاثیر می‌گذارد. در فصل‌های سرد سال به علت سرد بودن آب استخر شنا کردن در آن با دغدغه‌هایی همراه می‌شود، اما با پیشرفت علم بشری و آموختن راه‌های گرمایش آب استخر این سختی دیگر معنایی ندارد.

دمای مناسب برای آب استخر

برای اینکه افراد در استخرها احساس مطلوب و آرامش داشته باشند و سلامت آنها به خطر نیافتد، باید دمای آب استخر مناسب باشد. پس از مطالعات فراوان، پزشکان به این نتیجه رسیدند که دمای مناسب برای بدن شناگران دمای ۲۸ درجه سانتیگراد است و دمای کمتر از ۲۶ درجه سانتیگراد نیز مناسب نیست. زیرا گرمای بدن شناگران به محیط استخر انتقال پیدا می‌کند و این امر برای مدت زمان زیادی که در آب هستند، جالب نیست.

به دلیل بالا بودن حجم آب استخرها، تشخییص دما به سرعت امکان پذیر نیست. در استخرهای سرباز بسیاری از انرژی یا گرما و حرارت آب هدر می‌رود. پس حتماً باید برای انتخاب روش‌های استاندارد و مناسب گرمایش استخر ، تمام تلاشتان را به کار بگیرید که بهترین روش را برگزینید.

انواع روش‌های گرم کردن آب استخر

قطعاً حجم بالای آب استخر را نمی‌توان با دستگاه‌های کوچک مانند بخاری و یا حرارت دهنده‌های بسیار کوچک، گرم کرد. زیرا با این روش‌ها آب استخر به راحتی گرم نمی‌شود. اگر هم گرم شود سریعا گرمای خود را ازدست می‌دهد. پس باید حتما به فکر روش‌هایی مناسب و پر بازده برای گرم کردن استخر باشیم. در ادامه قصد داریم به چند روش از مهم‌ترین آنها اشاره کنیم.

استفاده از مبدل‌های حرارتی و دیگها

دیگ در واقع وسیله‌ای است که وظیفه تهیه‌ی سیال گرم، در سیستم‌های گرمایش مرکزی آب و بخاری را برعهده دارد. دیگ‌ها از نظر جنس و عملکرد مصالح، به انواع متنوعی تقسیم می‌گردند که در ادامه به مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

دیگ فولادی

دیگ‌های فولادی دارای دو بخش اصلی لوله و پوست هستند که از جنس فولاد می‌باشند. این دیگ‌ها از نظر ساخت و ساختار در گروه‌های دیگ‌های لوله آب و دیگ‌های لوله آتش قرار می‌گیرند.

تجهیزات مرتبط با گرمایش استخر
دیگ فولادی استخر

دیگ‌های فولادی یا چدنی

این نوع از دیگ‌ها پره هایی دارند که آب با فشار 1.6 بار از آن‌ها عبور کرده و به وسیله حرارت حاصل از مشعل گرم می‌شود. سپس این آب گرم وارد مبدل شده و از بین پره‌های مبدل عبور می‌کند. در این حین  آب استخر از لوله های مبدل عبور کرده و به واسطه انتقال حرارت غیر مستقیم، آب استخر گرم می شود. دیگ‌های چدنی و فولادی می‌توانند بسته به نوع استفاده از مشعل گازوئیل‌سوز و گازسوز دارای عملکرد متفاوتی باشند.

دیگ‌های فولادی لوله آتش

دیگ‌هایی هستند که آتش و گرمای حاصل از احتراق لوله‌های غرق شده در آب، از آنها عبور می‌کند. خروج دود و گازهای گرم شده در یک یا دو مرحله انجام می‌شود، که به آن دیگ یک پاس یا دیگ دو پاس می‌گویند.

برای خرید انواع وسایل گرمایش استخر در اصفهان می‌توانید با شرکت سپاهان پالایش تماس بگیرید:

تماس فوری: 09132101634

کاورهای خورشیدی

مناسب‌ترین و کم هزینه‌ترین گزینه برای گرم کردن آب استخر، کاور‌های خورشیدی است. پوشاندن مخزن استخرها با پوشش خورشیدی موجب می‌شود، که تبخیر کاهش یافته و گرمای داخل استخر حفظ شود. این روش، روش بسیار توصیه شده‌ای برای گرمایش استخر است. حتی اگر از روش‌های دیگر استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود در کنار آن این روش را نیز به‌کار گیرید.

وقتی کاور‌های خورشیدی روشن باشند، نور خورشید و گرمای بیشتری به استخر شما منتقل می‌کنند. عبور گرمای بیشتر و انتقال اشعه uv، حالت گلخانه‌ای به استخر شما می‌دهد. اما در کاورهای ساده امکان عبور اشعه uv و گرما و نور وجود ندارد. فقط به عنوان یک عایق و پوشش عمل می‌کنند که از خروج گرما از استخر جلوگیری به عمل می‌آورند.

گرمکن خورشیدی

همانطور که از نام این گرمکن پیداست، دارای یک سیستم و مکانیزم ویژه است. گرمکن خورشیدی با استفاده از انرژی خورشیدی آب استخر را گرم می‌کند. این دستگاه مانند آبگرمکن خورشیدی عمل می‌کند. آب را به داخل خود پمپاژ می‌کند و سپس انرژی و گرمایی را که از خورشید می‌گیرد به آب تحویل می‌دهد و به این شکل به گرم کردن آب استخر می‌پردازد.

گرمکن‌های خورشیدی از لوله‌های نازک و سیاه رنگ ساخته شده‌اند و لوله‌ها از جنس پلاستیک هستند. عملکرد گرمکن خورشیدی وابسته به نور خورشید و مکانی است، که استخر شما در آن قرار دارد. قطعاً اگر نور خورشید بیشتر و تعداد روزهای گرم و آفتابی زیادتر باشد، گرمکن هم عملکرد بهتری خواهد داشت. چون فقط در ساعت‌های خاصی از روز آفتاب را داریم، باید سعی کنید در بقیه ساعات هم از هدر رفتن گرما ممانعت به عمل آورید.

نکته‌ای که در اینجا باید در نظر بگیرید این است که، گرمکن‌های خورشیدی به شدت در مقابل باد حساس هستند و نمی‌توانند در منطقه‌ای که بادخیز است، عملکرد خوبی داشته باشند. توصیه ما به شما این است که در این مورد حتماً از یک گزینه دیگر برای گرم کردن آب استخر استفاده کنید.

گرم کردن آب استخر با روش های مختلف
گرم کردن آب استخر با روش های مختلف

هیتر استخر

هیتر استخر یک نوع گرمکن است که با استفاده از انرژی برقی، اول جرقه تولید می‌کند و بعد با سوزاندن گازهای طبیعی یا پروپان شعله‌ور می‌شود و استخر را گرم می‌کند. این روش سریع‌ترین روش برای گرمایش استخر است. برخلاف گرمکن خورشیدی که در هر منطقه آب و هوایی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، این گرمکن می‌تواند در تمام شرایط آب و هوایی به کار خود ادامه دهد. نکته حائز اهمیت این است که، هیتر‌ها اصولا دو برابر گرمکن‌ها گاز مصرف می‌کنند و قاعدتا حجم وسیعی گرما تولید می‌کنند. اگر قصد داشتید که به جای هیتر از گرمکن استفاده کنید، حتماً باید حداقل روزی ۲ بار گرمکن را راه‌اندازی کنید.

پمپ‌های حرارتی

عملکرد پمپ حرارتی به این صورت است که هوای بیرون را می‌مکد و همان هوای گرم را برای گرم کردن استخر شما استفاده می‌کند. به همین خاطر پمپ‌های حرارتی وقتی دمای بیرون گرم نباشد، عملکرد موثری ندارند. دمای هوای بیرون باید حداقل هفت درجه باشد تا پمپ بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد. اگر شما در منطقه سردسیر زندگی می‌کنید، این گزینه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. بلکه باید به فکر روش‌های دیگری برای گرم کردن آب استخر باشید. پمپ‌های حرارتی با قیمت‌های بالایی فروخته می‌شوند، اما از نظر هزینه مصرفی بسیار کم مصرف هستند. بنابراین اگر به دنبال روش گرم کردن خوب و کم مصرف هستید، پمپ‌های حرارتی گزینه مناسبی هستند.

پکیج گرمایشی

در بسیاری از استخرها به دلیل نبود موتورخانه گرمایشی و نبود امکان استفاده از مبدل حرارتی و یا محدودیت‌های فضایی و محدودیت هزینه‌ها توانایی انجام بقیه روش‌های گرمایش استخر وجود ندارد. در این موارد پکیج، مناسب‌ترین روش است. پکیج‌های حرارتی و گرمایشی به‌عنوان کامل‌ترین موتورخانه گرمایشی شناخته می‌شوند.

پکیج گرمایشی دارای تمام تجهیزات است و تجهیزات اصلی آن شامل: ترموستات، منبع انبساط، شیر برقی، کنترل پنل و مبدل حرارتی می‌باشد. بنابراین اگر به دنبال کامل‌ترین و مجهزترین روش برای گرم کردن استخر هستید، پکیج‌های گرمایشی گزینه بسیار مناسبی هستند.

سخن پایانی

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید روش‌های مختلفی برای گرم کردن استخر ها وجود دارد. در واقع این مسله یکی از مسایل مهم در هنگام طراحی استخر است. اما انتخاب روش مناسب تا اندازه زیادی به نوع و کاربری استخر و بودجه و فضایی که در اختیار دارید بستگی دارد. شما می‌توانید در هنگام خرید تجهیزات استخر، راهنمایی‌های لازم را از مشاوران شرکت سپاهان پالایش اصفهان در مورد مساله گرمایش استخر و گزینه‌های مختلفی که در اختیار دارید دریافت کنید.

تماس فوری: 09132101634

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *