آب شیرین کن کشاورزی : ویژگی ها ، موارد استفاده ، قیمت خرید و فروش آب شیرین کن کشاورزی

آب شیرین کن کشاورزی

آب شیرین کن کشاورزی : ویژگی ها ، موارد استفاده ، قیمت خرید و فروش آب شیرین کن کشاورزی

5/5 - (1 امتیاز)

آیا از ویژگی های ، قیمت ، خرید و فروش آب شیرین کن کشاورزی اطلاع دارید؟ در اصل، آب شیرین کن کشاورزی دارای غشایی (فیلتر ممبران) است که از طریق آن آب پمپ می شود و آب را در سطح مولکولی فیلتر می کند؟ از لحاظ کارکرد فنی و حتی مالی آب شیرین کن کشاورزی با  آب شیرین کن صنعتی برابر است و تفاوت عمده در آب خروجی دستگاه می‌باشد. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشنامه تصفیه آب و فاضلاب در مورد این نوع از آب شیرین کن، ویژگی‌ها، شرایط خرید و قیمت آن مطالبی را اریه می‌کنیم

آب شیرین کن چیست ؟

شرکت فنی مهندسی سپاهان پالایش طراحی و ساخت سیستم های آب شیرین کن صنعتی ( آب شیرین کن اسمز معکوس صنعتی) را از 0-1500 GPM برعهده دارد. RO یک فرآیند تصفیه آب بسیار مؤثر برای کاهش 99٪ نمک معدنی محلول، آلی و سایر ذرات با قرار دادن آب تحت فشار و از طریق یک غشای نیمه نفوذ پذیر (فیلتر ممبران) است.

این فرآیند “اسمز معکوس” نامیده می شود. زیرا این امر بر خلاف روند اسمزی طبیعی است و در آن آب از محلول با غلظت کم مواد جامد حل شده در آن از طریق غشا به دنبال رقیق کردن محلول غلظت بالاتر می رود. سیستم آب اسمز معکوس با اعمال فشار توسط پمپ فشار قوی به محلول با غلظت بالای مواد جامد اعمال می شود و باعث می شود آب از محلول غلیظ خارج شده و از غشا عبور کند.

از این آب به عنوان آب تولیدی نام می برند. مواد جامد محلول از غشاء عبور نمی کنند. آنها به طور مداوم شسته می شوند تا  تحت عنوان زباله تخلیه شوند. این عمل شستشو (CIP) همچنین سطح غشای ممبران را از رسوب یا پوسته پوسته شدن حفظ می کند.

آب شیرین کن کشاورزی چیست ؟

آب شیرین کن کشاورزی چیست ؟

در اصل، آب شیرین کن کشاورزی دارای غشایی (فیلتر ممبران) است که از طریق آن آب پمپ می شود و آب را در سطح مولکولی فیلتر می کند. بیشتر مواد جامد محلول نمی توانند از غشاء عبور کنند. این بدان معنی است که آب بیرون آمده از صافی بسیار نزدیک به آب خالص است.

سیستم اسمز معکوس کشاورزی در عکس بالا یک سیستم بزرگ برای یک گلخانه نسبتاً بزرگ است، اما اصول استفاده شده همان روش تصفیه آب صنعتی است.

یکی از بزرگترین مشکلات کمبود آب شیرین، پمپاژ بیش از حد سفره‌های آب زیرزمینی (به ویژه برای کشاورزی) است که منجر به نفوذ آب شور می شود. اما روش کارآمدی وجود دارد که اجازه می دهد تا آب‌های زیرزمینی بی‌فایده و شور را به آب‌های گران‌بهایی تبدیل کنند که می‌تواند برای رشد محصولات زراعی استفاده شود. برای دستیابی به روش‌هایی برای رشد گیاهان در آب بسیار شور و بدون آسیب رساندن به خاک ، در حال حاضر تقریبا در تمامی کشورها از دستگاه‌های اسمز معکوس کشاورزی استفاده می شود.

با اجرای خطوط آبیاری قطره‌ایی در زیر زمین، سیستم آبیاری هوشمند پیشنهادی از سازمان جهاد کشاورزی برای تأمین آب موردنیاز داده می‌شود.

علل بهره گیری از دستگاه‌های شیرین سازی آب در باغداری

آب شیرین کن کشاورزی چیست ؟

در بسیاری از نقاط سرزمین ما شوری آب چاه‌ها موجب غیر قابل  کشت شدن زمین‌های کشاورزی شده است. این معضل، کشاورزان را با مشکلات متعددی روبرو کرد‌. اما با وجود سیستم آب شیرین کن کشاورزی، تهیه آب مناسب جهت کشاورزی و گلخانه‌ها میسر شد. با استفاده از دستگاه تصفیه آب شیرین کن کشاورزی، شوری آب تا درصد قابل توجهی کاهش پیدا کرد و آب برای کشت و زرع مطلوب شد. در نتیجه بازده تولیدات کشاورزی به طور خیلی محسوسی  بالاتر  رفت. به کار بردن این دستگاه در نقاطی که به آب‌های شیرین و مناسب کشاورزی دسترسی ندارند یا اینکه محدود و سخت است، بسیار چشمگیر می‌باشد.

سیستم‌های آب شیرین کن کشاورزی نسبت به سیستم‌های آب شیرین کن آشامیدنی از حساسیت بسیار کمتری برخوردارند. یعنی می‌توانند مقدار زیادی آب خام را با آب‌های تصفیه شده مخلوط کرده و از این بابت مشکلی برایشان پیش نیآید. آب صنعت کشاورزی، چون از آب دریا یا آب چاه‌ها تامین می‌شود، میزان مواد جامد محلول در آنها به ۵۰۰ میلی‌گرم لیتر می‌رسد به همین دلیل برای رفع شوری آن حتماً نیازمند دستگاه آب شیرین کن کشاورزی هستیم.

مزایای دستگاه تصفیه آب کشاورزی

همانطور که می‌دانید کیفیت و میزان آب مصرفی در صنعت کشاورزی و پرورش گیاهان یک امر بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. مخصوصاً کیفیت آب در فرآیند فتوسنتز گیاهان بسیار تاثیرگذار است. حال اگر آب از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، املاحی که در آن موجود هستند روزنه‌‌های گیاهان را می‌پوشاند و به مرور باعث کاهش گلدهی، کاهش رویش و تولید می‌گردد. در نتیجه منجر به از بین رفتن محصول خواهد شد. پس در این حالت وجود یک سیستم تصفیه آب کشاورزی بسیار احساس می‌شود.

دستگاه‌های آب شیرین کن کشاورزی با تامین آب با کیفیت برای محصولات، باعث افزایش تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای می‌شوند. نکته حائز اهمیت آن است که با بهره برداری عالی در سال اول و دوم به دلیل افزایش کیفیت محصولات، تمام هزینه‌های اولیه خرید و تهیه سیستم تصفیه آب کشاورزی جبران خواهد شد. از دیگر موضوعات مهم در این باره، نگهداری صحیح از سیستم آب شیرین کن کشاورزی می‌باشد. زیرا با مدیریت صحیح در نگهداری از هزینه های پیش رو جلوگیری می‌کنید.  به غیر از افزایش تولید، کیفیت و پایداری محصول، از سیستم اسمز معکوس کشاورزی برای تزریق کودهای شیمیایی، کشت هیدروپونیک و مه پاش نیز استفاده می‌شود.

تفاوت آب شیرین کن صنعتی و کشاورزی در چیست ؟

تفاوت آب شیرین کن صنعتی و کشاورزی در چیست ؟

از لحاظ کارکرد فنی و حتی مالی آب شیرین کن کشاورزی با  آب شیرین کن صنعتی برابر است و تفاوت عمده‌ای در آب خروجی دستگاه می باشد.

برای بیان تفاوت بین آب شیرین کن کشاورزی و صنعتی ابتدا بایستی تفاوت آب خروجی مورد نیاز این دو را با هم مقایسه کرد.

آب خروجی دستگاه آب شیرین کن صنعتی گاها میزان املاح کمی دارد (TDS<300)  این در حالی است که در کشاورزان بعضا از دستگاه آب شیرین کن کشاورزی با محدوده (500<TDS<2000) استفاده می کنند.

لذا در استفاده از دستگاه تصفیه آب کشاورزی می توان فشار بالاتر را اعمال کرد چرا که ممبران هر چه فشار کاری بیشتری داشته باشد خروجی سختی بالاتری دارد این در حالی است که در دستگاه آب شیرین کن صنعتی فشار کاری را باید طوری رعایت کرد که کمترین TDS و بالاترین حد تولید از ممبران گرفته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره زیر تماس بگیرید:

تماس فوری: 09132101634

ویژگی های یک آب شیرین کن کشاورزی خوب

ویژگی های یک آب شیرین کن کشاورزی خوب

با تولید آب عاری از ناخالصی‌ها و مواد معدنی، آب RO می‌تواند به رشد بیشتر محصولات کشاورزی کمک کند، از ویژگی های یک آب شیرین کن کشاورزی خوب  می‌توان به توانایی حذف موادی همچون مواد آلاینده موجود در منبع آب مانند آهن، منگنز، کلسیم، کلرید منیزیم و کلر اشاره کرد.

از دیگر وِزگی‌های یک دستگاه آب شیرین کن مناسب برای امور زراعی می‌توان به توانایی کار بلند مدت در ساعات طولانی و خروجی آب ثابت اشاره کرد. زیرا ثابت بودن خروجی آب تصفیه شده می‌تواند هر بار در محصول نتیجه یکسانی داشته باشد.

مقاله پیشنهای در مورد تصفیه آب و فاضلاب

آب شیرین کن : انواع ، مشخصات فنی ، خرید و قیمت آب شیرین کن

معمولا آب ورودی کشاورزان آب چاه با سختی نسبتا بالا است و استفاده از پمپ‌های فشار قوی و فشار ضعیف استیل می‌تواند از ویژگی‌های یک آب شیرین کن خوب برای امور باغداری و پرورش گیاهان باشد.

از دیگر ویژگی های یک آب شیرین کن کشاورزی استفاده از پیش تصفیه و فیلتر شنی دوبل یا یک فیلتر شنی بزرگ است زیرا معمولا آب چاه وارد شده به فیلتر دارای کدورت بالایی است که نباید وارد ممبران شود این درحالی است که معمولا آب شیرین کن های صنعتی آب ورودی نسبتا تمیزتری دارند.

موارد استفاده آب شیرین کن کشاورزی

موارد استفاده آب شیرین کن کشاورزی

از عمده ترین کاربرد های آب شیرین کن کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. هیدروپونیک: یکی از متداول‌ترین کاربردهای این دستگاه‌ها استفاده در روش های هیدروپونیک به منظور ایجاد محلول‌های غذایی هیدروپونیک است. این آب خروجی از دستگاه آب شیرین کن، بخش بسیار بزرگی از یون‌ها را در منبع آب اولیه حذف می‌کند. فرآیند RO بسیار پر انرژی است و همچنین از حجم زیادی از آب استفاده می‌کند، فقط حدود یک دوم از ورودی آب به عنوان آب تولید شده RO مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که بقیه به عنوان یک محلول بسیار غلیظتر از دستگاه خارج می‌شود.
  2. تنظیم PH: سیستم اسمز معکوس کشاورزی می‌تواند سرمایه گذاری خوبی برای کشاورزان باشد. اسمز معکوس (RO) مولکول‌های آب را از سایر مواد جامد محلول در آب (مانند کربنات‌ها) جدا می‌کند. از آنجا که کربنات‌ها به عنوان بافر عمل می‌کنند، می‌توانند pH را نیز مدیریت کنند.
  3. آب قابل استفاده با EC پایین: از دیگر موارد استفاده دستگاه آب شیرین کن کشاورزی تولید آب EC پایین با کیفیت برای کاشت گوجه، خیار، سبزی، لیموترش، درختان میوه، گل رز و گل های زینتی صادراتی و همچنین استفاده در دستگاه مه پاش اشاره کرد.

آب قابل استفاده با EC پایین

پارامترهای تاثیر گذار در قیمت فروش آب شیرین کن کشاورزی

پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت دستگاه‌های آب شیرین کن متفاوت است. هدف از این بررسی، تأثیر این پارامترها که بسیاری از آنها اختصاصی هستند ، در قیمت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی است.

پارامتر اصلی مورد بررسی شامل ظرفیت دستگاه آب شیرین کن است. معمولا ظرفیت تولید دستگاه کشاورزی از 25 متر مکعب در شبانه روز به بالا محاسبه می شود.

از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه آب شیرین کن  بعد از ظرفیت تولید دستگاه، قطعات مورد استفاده در حین ساخت دستگاه می‌باشد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

قطعات مورد استفاده در دستگاه آب شیرین کن که در قیمت آن موثرند

  • توان و مارک پمپ‌های استفاده شده در دستگاه: در حال حاظر بهترین مارک های موجود بازار نوع گراندفوس، لوارا، اتک، ابارا و دانفوس از معتبر ترین برندهای دستگاه آب شیرین کن کشاورزی موجود در بازار هستند. البته پمپ CNP و LEO نیز از برندهای معتبر می‌باشند.
  • لوله کشی فشار پایین معمولا از جنس Upvc  است که در حال حاظر برند پیمتاش ترکیه از مرغوب‌ترین برندهای بازار می‌باشد و قیمت و کیفیت بیشتری نسبت به لوله‌های ایرانی دارد.
  • لوله کشی فشار بالا هم یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه آب شیرین کن کشاورزی می باشد، معمولا برای آب چاه از لوله استیل304 رده 10 تا 30 بستگی به فشار کاری استفاده می شود.
  • پرشر وسل های استفاده شده در سیستم اسمز معکوس کشاورزی معمولا از نوع فشار قوی450PSI تا 300 بوده که فشاری تا حد 30  بار   را می‌تواند تحمل کند. در حال حاظر پرشر وسل کدلاین هیدروتک، پایرو ساخت کشور چین و کودلاین ساخت کشور امریکا از معتبر ترین برندها محسوب می شود.
  • عواملی از جمله شاسی استیل و آهن، گیج فشار خظی یا تابلویی، تابلو برق دستی یا PLC ، ادوات ابزار دقیق و شیرهای ریسایکل ، سیستم CIP  اتوماتیک یا دستی و ..  می تواند تاثیر زیادی در قیمت تمام شده دستگاه آب شیرین کن داشته باشد.

برای مشاوره در زمینه قیمت انواع دستگاه اسمز معکوس کشاورزی و انتخاب دستگاه مناسب می‌توانید با کارشناسان شرکت سپاهان پالایش مشورت کنید.

تماس فوری: 09132101634

در خرید آب شیرین کن چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

آب شیرین کن کشاورزی

برای خرید دستگاه آب شیرین کن کشاورزی باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

فیلتر کربن فعال دستگاه 

اجرای RO یکی از فنآوری‌های روز صنعت می باشد بعلاوه فاضلاب خروجی سیستم یکی دیگر از عوامل مهم این فناوری است. دو نوع غشا وجود دارد که در طراحی آب شیرین کن کشاورزی استفاده می شوند و هرکدام موارد استفاده و محدودیت‌های خود را دارند. عموما از غشاء (ممبران) کامپوزیت فیلم نازک (TFC) استفاده می‌شود. با این وجود، کلر می‌تواند غشاهای TFC را سریعتر تجزیه کند و باعث نارسایی زودرس سیستم شود. بنابراین پیش فرض  فیلتر کربن فعال برای حذف کلر توصیه می شود.

فیلتر شنی دستگاه 

پیش تصفیه آب یا فیلتر شنی تأثیرگذار است و باید در حذف ذرات معالق تا 100 میکرون کارایی موثری داشته باشد. عدم توجه به مسئله پیش تصفیه می تواند موجب هزینه‌های بالای تعمیرات نگهداری شود. بدون پیش تصفیه، ممبران‌ها از بین می روند و باید زودتر از حد طبیعی جایگزین یا تمیز (CIP) شوند.

هنگام استفاده از آب بدون کدورت، عمر ممبران‌ها طولانی‌تر می‌شوند. زیرا سایر مواد معدنی قبل از رسیدن به سیستم حذف می شوند. انتخاب صحیح فیلتر شنی گالوانیزه یا فایبرگلاس بر اساس میزان آب خروجی یکی از عوامل مهمی است که هنگام خرید بایستی به آن توجه کرد.

پساب دستگاه آب شیرین کن

فاكتور دیگری كه هنگام خرید دستگاه RO کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد فاضلاب آن است که دور ریخته می شود. به طور کلی بسته به فشار و اندازه واحد، 4 گالن آب برای تولید 2 گالن آب شیرین موردنیاز است. (در استانداردهای اروپایی هر 4 گالن 1 گالن آب تولید). این امر در مناطقی که محدودیت استفاده از آب وجود داشته باشد، گزینه خوبی برای تصفیه آب نیست. سیستم‌های جدیدتر معمولا در یک قسمتی از دستگاه مقداری از پساب را توسط شیر ریسایکل به ورودی دستگاه متصل می کنند. این کار چند نکته دارد :

  • فقط می توان در حدود 10 الی 30 درصد پساب را ریکاوری کرد و مابقی دور ریخته شود

  • باید از یک فلومتر استفاده شود تا میزان آب عبوری اندازه گیری شود.

آب RO  در صورتی که آب خروجی با TDS <5 باشد بسیار خورنده است. زیرا حاوی مواد مغذی نیست و می تواند به ویژه در مورد لوله کشی‌های فلزی بسیار خورنده باشد. آب‌های زیرزمینی RO هرگز از طریق لوله‌های گالوانیزه یا مس قابل عبور نیستند. زیرا آنها توسط آب تخریب می شوند. لوله ها، دراپرها، مه شکن های معادن باید بتوانند در برابر آب RO  مقاوم باشند. توصیه می‌شود لوله های خروجی دستگاه آب از جنس UPVC یا ترجیحا برای کارهای از استیل استفاده شود.  

اندازه دستگاه اسمز معکوس کشاورزی

اندازه سیستم آب RO بسیار متفاوت از تولید آب آن است. در زمان جستجوی هزینه چند فاکتور وجود دارد که باید به آن توجه کنید ، یعنی مقدار آب مورد نیاز در روز و میزان املاح آب یا TDS . بیشتر سیستم ها بر روی گالن  در روز (GPD) رتبه بندی می شوند که سیستم قادر به تولید آن است. سیستمهای مسکونی می توانند در هر نقطه از 15-50 GPD  آب تولید داشته باشند. سیستم های صنعتی معمولا از 1000 گالن به بالا تولید می شوند. حداقل اندازه یک دستگاه آب شیرین کن کشاورزی 1.4 متر طول و عرض 0.8 و ارتفاع 2 متر می باشد .

ذخیره آب

ذخیره آب قبل و بعد از دستگاه آب شیرین کن در قیمت تمام شده دستگاه تاثیر بسزایی دارد. حجم آب تولید شده توسط دستگاه آب شیرین کن کشاورزی و نیاز به پمپ های فشار قوی و مخازن بزرگ ذخیره سازی نیز افزایش می یابد و این سیستم ها می توانند حجم زیادی از آب را از چند هزار گالن در روز تا بیش از چند صد هزار در روز تولید کنند. در نظر داشته باشید که محل ذخیره سازی برای مقادیر زیادی از آب مورد نیاز است که هزینه سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

خدمات آب شیرین کن کشاورزی سپاهان پالایش

از آنجا که دستگاه آب شیرین کن کشاورزی حساسیت خاص خود را دارد و نسبت به آب شیرین کن صنعتی دارای خروجی آبدهی بالاتری است برخورداری از خدمات پس از فروش در هنگام خرید دستگاه، نکته حائز اهمیتی تلفی می شود. خدمات شرکت سپاهان پالایش شامل تعمیرات اساسی و جزئی از تعویض فیلتر های مصرفی آب شیرین کن کشاورزی تا تعمیرات تخصصی پمپ ها را شامل می‌شود. این شرکت کلیه محصولات خود را تا یک سال ضمانت، ارایه کرده و رضایت‌مندی مشتری را یکی از ارکان مهم پیشبرد اهداف شرکت می داند.

تماس فوری: 09132101634

 

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (10)

  • ابراهیم سلامی پاسخ

    سلام مطلب بسیاری جامع و مفیدی راجع به آب شیرین کن کشاورزی گذاشته بودید . نکات خرید آب شیرین کن کشاورزی بسیار جالب و خواندنی بودند.

    جولای 23, 2020 در 10:23 ب.ظ
  • سپهر خانی پاسخ

    سلام مطالب مفید و خیلی خوب بود

    سپتامبر 28, 2020 در 9:13 ب.ظ
  • عباس رحیمی پاسخ

    سلام مطالب مفیدی بود میشه لطفا یه قیمت حدودی از دستگاه 50 متر مکعب بدین

    نوامبر 4, 2020 در 7:02 ب.ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      سلام لطفا با این شماره تماس بگیرید 03134544714 – 09132101634

      نوامبر 4, 2020 در 8:31 ب.ظ
  • مرتضی شمس پاسخ

    سلام من 40000 متر زمین کشاورزی دارم که بدلیل شور بودن آب چاه موجود قابل کشاورزی نبوده و به صورت بایر درآمده البته قبلا که آب در مادی ها جاری بود آب چاه شور نبود و قابل کشاورزی بود و کشاورزی انجام میدادیم الان یک چاه داریم که آب آن شور و تلخ می باشد اما آب تا حدود 2 اینچ دارد می خواهم کشاورزی کنم و زمین ها را احیائ کنم آیا با این وجود امکان این کار وجود دارد ، یا بتوانم درختکاری کنم درخت پسته و…. لطفا در این زمینه و آیا خرید دستگاه آب شیرین کن فایده ای دارد ….
    قیمت و نحوه کار دستگاه
    در ضمن زمین های ما برق ندارد

    نوامبر 13, 2020 در 6:19 ب.ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      سلام دوست عزیز لطفا با این شماره تماس بگیرید 09132101634

      دسامبر 7, 2020 در 6:31 ب.ظ
  • علی پاسخ

    سلام و درود
    من دارای دو چاه آب کشاورزی هستم که EC هر کدام حدود 10000 است، برای رساندن EC به مرز 3000 با دبی 8 لیتر در ثانیه، هزینه ی تقریبی هر هر دستگاه و هم چنین هزینه ی نگهداری سالیانه آن را اعلام فرمایید
    با تشکر

    مارس 28, 2023 در 12:33 ب.ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      باسلام لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید

      می 25, 2023 در 2:13 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *