آب شیرین کن دامداری : ویژگی ها ، خرید ، فروش و قیمت آب شیرین کن دامداری

آب شیرین کن دامداری

آب شیرین کن دامداری : ویژگی ها ، خرید ، فروش و قیمت آب شیرین کن دامداری

5/5 - (1 امتیاز)

سیستم آب شیرین کن دامداری یک سیستم آب شرب اتوماتیک با فیلتر ممبران است. عملکرد فنی و مالی دستگاه آب شیرین کن دامداری با آب شیرین کن صنعتی برابر است و تفاوت عمده در آب خروجی دستگاه می‌باشد. در این مقاله از مجموعه مقالات دانشنامه تصفیه آب و فاضلاب قصد داریم تا شما را با دستگاه تصفیه آب دامداری، ویژگی‌ها و کاربردهای آن و همچنین نکات مربوط به خرید آن آشنا کنیم. 

مقاله پیشنهای در مورد تصفیه آب و فاضلاب

آب شیرین کن : انواع ، مشخصات فنی ، خرید و قیمت آب شیرین کن

آب شیرین کن دامداری
آب شیرین کن دامداری

آب شیرین کن چیست ؟

دستگاه آب شیرین کن یا اسمز معکوس ابزاری تست شده در طول سالها است که برای تصفیه آب در مقیاس‌های مختلف از مسکونی تا صنعتی ، برای انواع کاربردها از جمله دامداری ، کشاورزی و مصرف آب شرب انسانی استفاده می شود.

صرف نظر از اندازه سیستم اسمز معکوس ، روند سیستم دستگاه آب شیرین کن تا حد زیادی یکسان است. از فشار برای مجبور کردن آب از طریق غشایی با منافذ آنقدر کوچک استفاده می شود که آب از آن عبور کند ، این روش در تصفیه آلودگی آب بسیار مؤثر است اما ممکن است باکتری ها ، ویروس ها و مولکول های آلاینده مانند فلزات سنگین ،از غشا عبور نکند.

 

مقاله پیشنهای در مورد تصفیه آب و فاضلاب

قطعات و لوازم یدکی آب شیرین کن

آب شیرین کن دامداری
آب شیرین کن دامداری چیست ؟

آب شیرین کن دامداری چیست ؟

سیستم آب شیرین کن دامداری یک سیستم آب شرب اتوماتیک با فیلتر ممبران است. این سیستم‌ها عمدتاً برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز دام و احشامی مانند مرغ، بوقلمون، گاو، گوسفند، شترمرغ و بلدرچین استفاده می‌شوند. این سیستم ها اولین انتخاب صاحبان دام برای شیرین کردن آب شرب موردنیاز هستند. آب شیرین کن دامداری و آب شیرین کن معمولی از نظر ساختار و عملکرد یکسان هستند.

مزایای استفاده از دستگاه اسمز معکوس دامداری

استفاده از آب با سختی کلی پایین در حیوانات، مقاومت بدن آنها را افزایش می‌دهد. آنها روز به روز قوی‌تر و سالم‌تر می‌شوند و کمتر به انواع بیماری مبتلا می‌گردند..نیاز به آنتی بیوتیک‌ها در آنها کاهش می یابد. رشد و وزن حیوانات به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، کیفیت گوشت و شیر نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند.

 اما چگونه ؟

براساس طیف گسترده‌ای از آزمایش‌های انجام شده، وزارت جهاد کشاورزی، اظهار می دارد که آب تصفیه شده (با املاح کم) دارای خواص بیولوژیکی ویژه‌ای است. این نتایج نشان می‌دهد که آب ساختار یافته باعث رشد و نمو ساختار استخوانی در مرغ‌ها و حیوانات دیگر می شود. در اینجا آب تصفیه شده یا آب ساختار یافته به معنای آب با سختی پایین است. این آب می تواند صرفا آب چاه نیز باشد بدون هیچ گونه فیلتری.

مشاهدات نشان داده است که به عنوان مثال، جوجه هایی که از آب تصفیه شده می نوشند روند تشکیل استخوان و همچنین مورفولوژی خون در آنها افزایش می‌یابد. آزمایشات انجام شده در جوجه های که از آب تصفیه شده تغذیه کردند نیز کاهش میزان مرگ و میر و افزایش توده (افزایش وزن متوسط ​​5 تا 7٪) و افزایش کیفیت تخم گذاری تا 10٪ را نشان می‌دهند. همچنین کیفیت گوشت بهبود یافته است.

از دیگر مزایای استفاده از آب تصفیه شده در دامداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش وزن (به دلیل از بین بردن بار باکتریها و بهبود در متابولیسم بهتر و آسانتر شدن نفوذ به سلولها ) دفع فرآورده های متابولیکی ارگانیسم و ​​سموم سریعتر است.
  1. کاهش 4 تا 5 برابر استفاده از داروهای دامپزشکی و داروها.
  1. آب ساختار یافته نیز می تواند به فرآیند بعضی اوقات دشوار شیردهی کمک کند. معمول نیست که پستانهای یک حیوان لبنی سفت و سخت باشند و بنابراین روند شیردوشی مکانیکی را کندتر کنند. استفاده از دستگاه آب شیرین کن دامداری استحکام پستان را کاهش می دهد و به طور موثری روند شیر دوشی را آسانتر می کند.
  2. حیوانات لبنی که آب تصفیه شده می نوشند نشانه هایی از مقاومت به بیماری را نشان می دهد. آب ساختار یافته به شما امکان می دهد میزان باکتری های موجود در شیر را به طرز چشمگیری کاهش دهید و همچنین می تواند برای شست و شو سالن هایی که حیوانات در آن زندگی می کنند نیز مورد استفاده قرار گیرد.
سیستم آب شیرین کن دامداری
سیستم آب شیرین کن دامداری

تفاوت آب شیرین کن صنعتی و دامداری در چیست ؟

عملکرد فنی و مالی دستگاه اسمز معکوس دامداری با آب شیرین کن صنعتی برابر است. تنها تفاوت عمده در آب خروجی دستگاه می باشد. برای بیان تفاوت بین آب شیرین کن دامداری و صنعتی ابتدا بایستی تفاوت آب خروجی مورد نیاز این دو را با هم مقایسه کرد.

  • آب خروجی دستگاه آب شیرین کن صنعتی گاها میزان املاح کمی دارد (TDS<300). این در حالی است که آب شیرین کن‌های دامداری بعضا از محدوده (300<TDS<500) استفاده می کنند. لذا در سیستم تصفیه آب دامداری می توان از فشار بالاتر استفاده کرد. چرا که ممبران هر چه فشار کاری بیشتری داشته باشد خروجی سختی بالاتری دارد. درحالی که در دستگاه آب شیرین کن صنعتی فشار کاری را باید طوری رعایت کرد که کمترین TDS و بالاترین حد تولید از ممبران گرفته شود.
  • از عمده ترین تفاوت های بین آب شیرین کن دامداری و آب شیرین کن معمولی این است که سیستم دامداری در اکثر مواقع به صورت دائم روشن است.
  • از دیگر تفاوت‌های میان این دو دستگاه می‌توان به مقیاس اندازه و خروجی دبی آب اشاره کرد. به طوری که کوچک‌ترین سایز آب شیرین کن دامداری از 25 و 50 متر مکعب در شبانه روز استفاده می‌کند.
  • از دیگر تفاوت های تجربی دستگاه تصفیه آب دامداری با صنعتی این است که معمولا آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن دامداری دارای املاح بالایی است که بایستی به توان پمپ‌ها و قابلیت تولید آب فیلتر ممبران توجه کرد.

ویژگی های یک دستگاه RO دامداری خوب

با تولید آب با عاری از ناخالصی ها و مواد معدنی، آب RO می تواند به رشد بیشتر دام کمک کند. از ویژگی های یک آب شیرین کن دامداری خوب می توان به توانایی حذف موادی همچون مواد آلاینده موجود در منبع آب مانند آهن ، منگنز ، کلسیم ، کلرید منیزیم و کلر اشاره کرد.

بعلاوه، توانایی کار بلند مدت در ساعات طولانی و خروجی آب ثابت نیز از ویژگی‌های مهم دیگر است. زیرا ثابت بودن خروجی آب تصفیه شده می تواند هر بار در محصول نتیجه یکسانی داشته باشد.

معمولا

آب شیرین کن دامداری چیست ؟
آب شیرین کن دامداری چیست ؟

آب ورودی دامداری آب چاه با سختی نسبتا بالا است و استفاده از پمپ‌های فشار قوی و فشار ضعیف استیل می تواند از ویژگی های یک آب شیرین کن خوب باشد.

از دیگر ویژگی های یک دستگاه RO دامداری استفاده از پیش تصفیه و فیلتر شنی دوبل یا یک فیلتر شنی بزرگ است زیرا معمولا آب چاه وارد شده به فیلتر دارای کدورت بالایی است که نباید وارد ممبران شود این درحالی است که معمولا آب شیرین کن های صنعتی آب ورودی نسبتا تمیزتری دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره زیر تماس بگیرید:

موارد استفاده آب شیرین کن دامداری

پرورش دام و تولید گوشت از بزرگترین صنایع در جهان است. برای تولید حدود نیم کیلو گرم گوشت گاو، نزدیک به 6000 هزار لیتر آب و مقدار زیادی علوفه نیاز است. از این رو آب شرب احشام قیمت عمده از خوراک آنها است. از عمده ترین موارد استفاده آب شیرین کن دامداری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. صنایع گوشت گاو و لبنیات پر سود ترین شاخه های صنعت کشاورزی هستند ، با این حال ، این منابع همچنین پرمصرف ترین منابع آبی هستند تا به امروز از دستگاه آبشیرین کن برای تامین آب شرب دام استفاده می کنند. این گاوها بیشتر در عملیات متمرکز تغذیه حیوانات یا CAFO ها پرورش می یابند. به طور متوسط ​​، یک گاو بالغ در هر جایی از هفت تا بیست و چهار گالن آب در روز مصرف می کند. گاوهایی که شیرده هستند تقریباً میزان شیردهی آنها دو برابر می شود.
  2. طیور : یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه آب شیرین کن دامداری، در حیطه پرورش طیور (مرغ، بلدرچین، بوقلمون وشتر مرغ) است. زیرا آنها از این طریق برای حمل مواد غذایی از طریق سیستم خود و کمک به هضم استفاده می کنند. علاوه بر این، دامداران برای اندازه گیری سلامت کلی پرندگان خود، بر مصرف آب طیور نظارت می کنند. با بزرگتر شدن پرندگان، آنها تقریباً سه برابر آب مصرف کنند. برای مثال فقط در سه هفته، مصرف آب 1000 قطعه جوجه باید حدود 10 گالن در روز افزایش یابد.
  3. تنظیم PH: دامداران می توانند pH آب را با استفاده از دستگاه آب شیرین کن دامداری تنظیم کنند. با این حال، آب اغلب حاوی کربناتها و مواد جامد محلول دیگر است که می تواند در مدیریت pH اختلال ایجاد کند. هنگامی که آب مورد استفاده در محصولات دامی به مقدار زیادی از مواد محلول در آن افزوده می شود (سختی بالا)، کیفیت آب کم می‌شود و محصولات دامی نیز متضرر می شوند. به همین دلیل تصفیه آب مهم است.
آب شیرین کن دامداری چیست ؟
دستگاه آب شیرین کن دامداری طیور

پارامترهای تاثیر گذار در قیمت آب شیرین کن دامداری

پارامترهای تاثیرگذار در قیمت انواع دستگاه آب شیرین کن متفاوت است. هدف از این بررسی، تأثیر این پارامترها، که بسیاری از آنها اختصاصی هستند ، در قیمت دستگاه است.

پارامتر اصلی مورد بررسی شامل ظرفیت دستگاه آب شیرین کن است. معمولا ظرفیت تولید این دستگاه‌ها از 50 متر مکعب در شبانه روز به بالا محاسبه می شود.

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت این دستگاه‌ها، قطعات مورد استفاده در حین ساخت آن می باشد. این قطعات شامل موارد زیر هستند:

  • توان و مارک پمپ های استفاده شده در دستگاه آب شیرین کن: در حال حاظر بهترین برندهای های آب شیرین کن موجود در بازار نوع گراند فوس، لوارا، اتک، ابارا و دانفوس از معتبر ترین برندهای موجود بازار است. البته پمپ CNP و LEO نیز از برندهای معتبر می باشد.
  • لوله کشی فشار پایین معمولا از جنس Upvc  است که در حال حاظر برند پیمتاش ترکیه از مرغوب ترین برندهای بازار می باشد و قیمت و کیفیت بیشتری نسبت به لوله های ایرانی دارد.
  • لوله کشی فشار بالا هم یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه اسمز معکوس دامداری می باشد، معمولا برای آب چاه از لوله استیل304 رده 10 تا 30 بستگی به فشار کاری استفاده می شود.
  • پرشر وسل های استفاده شده در دستگاه آب شیرین کن که معمولا از نوع فشار قوی 450PSI تا 300 بوده که فشاری تا حد 30  بار را می تواند تحمل کند. در حال حاظر پرشر وسل کدلاین هیدروتک، پایرو ساخت کشور چین و کودلاین ساخت کشور امریکا از معتبر ترین برندها محسوب می شود.
  • عواملی از جمله شاسی استیل یا آهن، گیج فشار خظی یا تابلویی، تابلو برق دستی یا PLC، ادوات ابزار دقیق و شیرهای ریسایکل، سیستم CIP  اتوماتیک یا دستی و ..  می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت تمام شده دستگاه داشته باشد.

در خرید آب شیرین کن دامداری چه مواردی را باید در نظر گرفت ؟

فیلتر کربن فعال دستگاه آب شیرین کن

اجرای RO یکی از فنآوری‌های روز صنعت می‌باشد بعلاوه فاضلاب خروجی سیستم یکی دیگر از عوامل مهم این فناوری است. دو نوع غشایی وجود دارد که در طراحی آب شیرین کن استفاده می شوند و هرکدام موارد استفاده و محدودیت های خود را دارند. عموما از غشاء (ممبران) کامپوزیت فیلم نازک (TFC) استفاده می شود. با این وجود ، کلر می تواند غشاهای TFC را سریعتر تجزیه کند و باعث نارسایی زودرس سیستم شود ، بنابراین پیش فرض  فیلتر کربن فعال برای حذف کلر توصیه می شود.

فیلتر شنی دستگاه آب شیرین کن

پیش تصفیه آب یا فیلتر شنی تأثیرگذار است و باید در حذف ذرات معالق تا 100 میکرون کارایی موثری داشته باشد. عدم توجه به مسئله پیش تصفیه می تواند موجب هزینه های بالای  تعمیرات نگهداری شود. بدون پیش تصفیه، ممبران ها از بین می روند و باید زودتر از حد طبیعی جایگزین یا تمیزCIP شوند. هنگام استفاده از آب بدون کدورت، عمر ممبران ها طولانی‌تر می‌شوند. زیرا سایر مواد معدنی قبل از رسیدن به سیستم حذف می شوند. انتخاب صحیح فیلتر شنی گالوانیزه یا فایبر گلاس بر اساس میزان آب خروجی یکی از عوامل مهمی است که هنگام خرید بایستی به آن توجه کرد.

پساب دستگاه آب شیرین کن 

فاكتور دیگری كه هنگام خرید دستگاه RO باید مورد توجه قرار گیرد فاضلاب آن است که دور ریخته می شود. به طور کلی بسته به فشار و اندازه واحد ، 4 گالن آب برای تولید2 گالن آب شیرین مورد نیاز است (در استانداردهای اروپایی هر 4 گالن 1 گالن آب تولید). این امر در مناطقی که محدودیت استفاده از آب باشد، گزینه خوبی برای تصفیه آب نیست. سیستم های جدید تر معمولا در یک قسمتی از دستگاه مقداری از پساب را توسط شیر ریسایکل به ورودی دستگاه متصل می کند.

آب RO در صورتی که آب خروجی با TDS <5 باشد بسیار خورنده است. زیرا حاوی مواد مغذی نیست و می تواند به ویژه در مورد لوله کشی های فلزی بسیار خورنده باشد. آب های زیرزمینی RO هرگز از طریق لوله های گالوانیزه یا مس قابل عبور نیستند زیرا آنها توسط آب تخریب می شوند.

لوله ها، دراپرها، مه شکن های معادن باید بتوانند در برابر آب RO مقاوم باشند. توصیه می‌شود لوله‌های خروجی دستگاه آب از جنس UPVC یا ترجیحا برای کارهای از استیل استفاده شود. 

اندازه دستگاه اسمز معکوس دامداری

اندازه سیستم آب RO بسیار متفاوت از تولید آب آن است. در زمان جستجوی هزینه چند فاکتور وجود دارد که باید به آن توجه کنید. یعنی مقدار آب مورد نیاز در روز و میزان املاح آب یا TDS . بیشتر سیستم ها بر روی گالن  در روز (GPD) رتبه بندی می شوند که سیستم قادر به تولید آن است. سیستمهای مسکونی می توانند در هر نقطه از 15-50 GPD  آب تولید داشته باشند.

سیستم های صنعتی معمولا از 1000 گالن به بالا تولید می شوند. حداقل اندازه یک دستگاه RO دامداری 2.5 متر طول و عرض 1 و ارتفاع 2 متر می باشد

ذخیره آب

ذخیره آب قبل و بعد از دستگاه آب شیرینکن دامداری در قیمت نهایی تمام شده دستگاه تاثیر بسزایی دارد.  حجم آب تولید شده توسط دستگاه و نیاز به پمپ های فشار قوی و مخازن بزرگ ذخیره سازی نیز افزایش می یابد و این سیستم ها می توانند حجم زیادی از آب را از چند هزار گالن در روز تا بیش از چند صد هزار در روز تولید کنند. در نظر داشته باشید که محل ذخیره سازی برای مقادیر زیادی از آب مورد نیاز است که هزینه سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

خدمات آب شیرین کن سپاهان پالایش

از آنجا که دستگاه RO دامداری حساسیت خاص خود را دارد و نسبت به آب شیرین کن صنعتی دارای خروجی آبدهی بالاتری است خدمات پس از فروش نکته حائز اهمیتی تلفی می شود. خدمات شرکت سپاهان پالایش شامل تعمیرات اساسی و جزئی از تعویض فیلتر های مصرفی تا تعمیرات تخصصی پمپ ها می باشد. این شرکت کلیه محصولات خود را تا یک سال ضمانت کرده و سعی بر رضایت مندی مشتری را یکی از ارکان مهم پیشبرد در اهداف شرکت می داند.

تماس فوری: 09132101634

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (3)

  • عباس هاشمی پاسخ

    مطالب مفیدی سایتتون داشت پارامترهای قیمت گذاری و مشخصات فنی
    ممنون

    دسامبر 7, 2020 در 6:21 ب.ظ
  • اکبر میرزازاده پاسخ

    مقاله بسیار کاملی بود و مطالب بسیار مفیدی داشت خیلی ممنون

    ژوئن 9, 2021 در 4:30 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *