سختی گیر اتوماتیک چیست؟

سختی گیر رزینی اتوماتیک

سختی گیر اتوماتیک چیست؟

امتیاز بدهید

همه ما با عملکرد فیلترهای تصفیه آب آشنایی داریم و از رفع کدورت و جرم‌گیری آنها مطلع هستیم. بعد از تبخیر آب ناخالصی‌هایی درون آب بوده که در ظرف باقی مانده و به وسیله فیلترهای جرمگیر ممکن است قابلیت جداسازی نداشته باشند. برای حذف آنها نیاز به وسیله دیگری به نام سختی گیر اتوماتیک است. این سختی گیر در واقع وسیله‌ای برای حذف سختی یا همان ناخالصی‌های محلول در آب بوده که در این مقاله درباره چیستی، کاربرد و شیوه عملکرد آن صحبت خواهیم کرد.

سختی گیر اتوماتیک چیست

سختی گیر رزینی اتوماتیک دستگاهی است که بر اساس تئوری تبادل یونی قادر است ناخالصی‌های محلول در آب را به خود جذب کرده و از آب حذف نماید. دستگاه سختی گیر تمام اتوماتیک و دستگاه سخت‌گیر نیمه اتوماتیک از نظر عملکردی شبیه به هم هستند، اما تنها تفاوت آنها در شیوه تنظیم و مدیریت عملکرد دستگاه خواهد بود. در دستگاه‌های تمام اتوماتیک نیاز به اپراتور انسان نبوده و دستگاه می‌تواند بر اساس مدل و نوع طراحی مطابق زمانبندی از پیش تعیین شده اقدام به حذف سختی آب کند.

کاربردهای اصلی سختی گیر اتوماتیک

هرگاه بخواهیم در مورد کاربردهای دستگاه سختی‌گیر اتوماتیک صحبت کنیم بهتر است موقعیت‌های به کارگیری و استفاده از آن را نام ببریم تا شناخت بهتری نسبت به آن بیابید. دستگاه‌های سخت‌گیر اتوماتیک در بسیاری از کارخانه‌ها و ساختمان‌ها وجود داشته و در اغلب موارد سختی آب را حذف می‌کند و از میان می‌برد. این دستگاه در موارد زیر کاربرد فراوانی دارد.

دیگ بخار

دیگ بخار جزء دستگاهی است که برای تبدیل سریع و پرفشار آب به بخار استفاده می‌شود. این کار را به وسیله حرارت انجام داده و بالا رفتن سریع دمای آب موجب تجزیه یون‌های محلول در آن شده و این موضوع سبب ایجاد رسوب در تمامی مجاری دیگ بخار می‌گردد. به همین خاطر پیش از ورود آب، سختی آن را به وسیله سختی گیر اتوماتیک کاهش می‌دهند.

تجهیزات سرمایشی و گرمایشی

بعضی از انواع تجهیزات سرمایشی همانند کولرهای آبی و تجهیزات گرمایشی نظیر پکیج‌های خانگی به دلیل تردد مداوم آب در مجاری و قرار گرفتن در شرایط فرسایشی برای افزایش طول عمر به استفاده از سختی گیر تمام اتوماتیک رزین نیاز دارند.

پمپ‌های چاه آب

عمر مفید پمپ‌های آب زیرزمینی یا سطحی رابطه بسیار مستقیمی با میزان سختی آب دارد. اگر بخواهید پمپ و تجهیزات مربوط به آن را برای مدت طولانی داشته باشید، بهتر است در مسیر ورودی آن از دستگاه سختی گیر اتوماتیک بهره ببرید.

استفاده در موتورخانه

موتورخانه‌های ساختمان‌های تجاری و مسکونی و همچنین موتورخانه‌های وسایل همانند کشتی‌ها وضعیت همانند دیگر تجهیزات گرماشی و دیگ‌های بخار دارند بنابراین این دستگاه در انواع موتورخانه‌ها کاربرد فراوان خواهد داشت

مزایای استفاده از سخت‌گیر اتوماتیک

استفاده از سختی‌گیر رزینی تمام اتوماتیک مزایای متعددی دارد. اجازه دهید مهم‌ترین آنها را برای شما شرح دهیم.

عملکرد خودکار

کاهش نیاز به نظارت و دخالت انسانی

احیای خودکار رزین در زمان مناسب

تنظیم خودکار پارامترها برای بهینه‌سازی عملکرد

بهره‌وری بالاتر

استفاده بهینه از نمک و آب در فرآیند احیا

کاهش هدررفت آب و مواد شیمیایی

افزایش طول عمر رزین با مدیریت دقیق‌تر فرآیند

کیفیت آب ثابت

حفظ کیفیت آب خروجی در سطح مطلوب به صورت مداوم

جلوگیری از نوسانات کیفیت آب ناشی از خطای انسانی

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

کاهش هزینه‌های نیروی انسانی برای نظارت و کنترل

بهینه‌سازی مصرف مواد شیمیایی و کاهش هزینه‌های عملیاتی

افزایش طول عمر تجهیزات با کارکرد بهینه

قابلیت مانیتورینگ از راه دور

امکان نظارت و کنترل سیستم از طریق اینترنت

دریافت هشدارها و گزارش‌های عملکرد به صورت آنلاین

انعطاف‌پذیری

قابلیت تنظیم پارامترها برای شرایط مختلف آب ورودی

امکان برنامه‌ریزی برای عملکرد در ساعات مختلف شبانه‌روز

ایمنی بیشتر

کاهش خطای انسانی در فرآیند تصفیه آب

کنترل دقیق‌تر مواد شیمیایی مورد استفاده

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *