فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی چیست؟

امتیاز بدهید

فاضلاب صنعتی موضوع این مقاله از مجموعه مقالات دانشنامه تصفیه آب و فاضلاب است .  فاضلاب های صنعتی معمولاً حاوی مواد آلی و معدنی در غلظت های مختلف هستند. از این رو ، تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی به طور معمول کار بسیار دشوارتر، پیچیده تر از تصفیه فاضلاب شهری را بر عهده دارند . آنچه در این مقاله در مورد فاضلاب صنعتی می خوانید :

فاضلاب صنعتی چیست؟

روشهای پیش تصفیه فاضلاب صنعتی

  • روشهای پیش تصفیه فیزیکی
  • روشهای شیمیایی

تعریف COD , BOD  چیست؟

روش تصفیه فاضلاب صنعتی

  • انعقاد و لخته سازی (Flocculation & Coagulation)

کمک منعقد کننده چیست؟

 

فاضلاب صنعتی چیست؟

فاضلاب های صنعتی معمولاً حاوی مواد آلی و معدنی در غلظت های مختلف هستند. آنها ممکن است شامل مواد سمی و سایر مواد مضر و همچنین مؤلفه هایی باشند که شاید قابل تجزیه پذیر نباشند و گاها می توانند راندمان روند تصفیه فاضلاب صنعتی را کاهش دهند.

از این رو ، تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی به طور معمول کار بسیار دشوارتر، پیچیده تر از تصفیه فاضلاب شهری را بر عهده دارند، پس می بایست به روش های خاص و فناوری های پیشرفته ای این کار را انجام داد. این گزینه ها در سه دسته فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی قرار می گیرند.

روشهای پیش تصفیه فاضلاب صنعتی

روشهای پیش تصفیه فیزیکی 

  •  ته نشینی ،

  • شناور شدن ،

  • فیلتر کردن ،

  • تبادل یونی ،

  • جذب و سایر فرآیندهای حذف مواد محلول و غیر حل شده بدون تغییر در ساختار شیمیایی آنها است.

روشهای شیمیایی 

  •  اکسیداسیون ،

  •  تشکیل یک گاز نامحلول و

  •  سایر واکنشهای شیمیایی است که شامل تبادل یا تقسیم الکترون بین اتمهای آن می باشد.

تصفیه فاضلاب صنعتی
تصفیه فاضلاب صنعتی

برخی از فاضلاب های صنعتی سرشار از مواد معدنی هستند و به راحتی تجزیه  می شوند ، در حالی که برخی دیگر از نظر کمبود مواد مغذی ، مانع جلوگیری از تجزیه پذیری می شوند. کل مواد محلول و آلودگی های فاضلاب صنعتی ممکن است چندین برابر فاضلاب انسانی باشد. فاضلاب های صنعتی اغلب دارای pH بسیار فراتر از محدوده 6-9 هستند و ممکن است حاوی غلظت بالایی از نمک های فلز محلول باشند.

تعریف COD , BOD  چیست؟

یکی از مهمترین پارامترهای فاضلاب ، میزان اکسیژن خواهی بیولوژیکی (یا بیوشیمیایی) که به اختصار BOD نامیده می شود. این مقدار اکسیژن محلول مورد نیاز میکروارگانیسم های بیولوژیکی هوازی برای تجزیه مواد آلی است. بنابراین ، BOD به طور غیرمستقیم میزان ترکیبات آلی موجود در فاضلاب را نشان می دهد. BOD معمولاً در میلی گرم اکسیژن مصرف شده در هر لیتر نمونه بیان می شود.

پارامتر مهم دیگر میزان تقاضای اکسیژن خواهی شیمیایی (COD) است که بطور غیرمستقیم میزان ترکیبات آلی موجود در فاضلاب را مشخص می کند.  و همچنین در میلی گرم اکسیژن در لیتر بیان می شود.

هر دو BOD و COD میزان ترکیبات آلی موجود در فاضلاب را اندازه گیری می کنند. با این حال ، COD خاص تر است زیرا اندازه گیری آن به معنای  هر چیزی است که می تواند شیمیایی اکسیده شود و نه فقط سطح مواد آلی قابل تجزیه . با در نظر گرفتن COD و BOD مربوطه می توانید تجزیه پذیری فاضلاب صنعتی را تخمین زد.

دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی
دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی

روش تصفیه فاضلاب صنعتی

انعقاد و لخته سازی (Flocculation & Coagulation)

ذرات لخته شونده در سوسپانسیون های رقیق که خواص سطحی شان به گونه ای است که به محض تماس با سایز ذرات به آن ها می چسبند و یا درهم ادقام شده تشکیل ذرات بزرگ تر را می دهند.  و در نتیجه اندازه ، شکل و احتمالا وزن مخصوصشان پس از برخورد تغییر می باید را نمی توان مانند ذرات مجزا ته نشین کرد .

 لذا مواد منعقد کننده را به مقادیر لازم و کافی به فاضلاب یا پساب چربی اضافه می کند تا ذرات کوچک ، سبک و غیر قابل ته نشینی به ذرات بزرگ تر و سنگین تر تبدیل شده و به آسانی ته نشین شود.

این ذرات کوچک در اثر تکان دادن ملایم عمل انعقاد (دور کند و تند) و لخته سازی ذرات به یکدیگر چسبیده و گروه های بزرگ تر و نسبتا سنگین را تشکیل می دهند که به آسانی ته نشین می شوند در پکیج های چربی گیر عمل انعقاد شیمیایی معمولا در اثر موادی از قبیل سود ، کلریدفریک ، پلی آلومینیوم کلراید و گاها هوادهی فشرده انجام می پذیرد .

تصفیه فاضلاب صنعتی
تصفیه فاضلاب صنعتی

کمک منعقد کننده چیست؟

کمک منعقد کننده ها مواد شیمیایی هستند که معمولا همراه با منعقد کننده اصلی برای تشکیل ذرات محکم تر ، با دوام تر قابل ته نشین تر ، جلوگیری از کاهش حرارت و کاهش مقدار ماده منعقد کننده مصرفی به پساب چربی اضافه می گردد و یکی از دلایل مهم مصرف کمک منعقد کننده ها کاهش مقدار لجن تولیدی است از این رو مصرف کمک منعقد کننده مشکلات حمل و نقل و دفع لجن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد . متداول ترین کمک منعقد کننده ها پلی الکترولیت کاتیونی و انیونی می باشد.

به طور خلاصه :

فاضلاب های صنعتی معمولاً حاوی مواد آلی و معدنی در غلظت های مختلف هستند. تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی به طور معمول کار بسیار دشوارتر، پیچیده تر از تصفیه فاضلاب شهری را بر عهده دارند، پس می بایست به روش های خاص و فناوری های پیشرفته ای این کار را انجام داد.

برای مشاوره در زمینه انتخاب روش مناسب تصفیه فاضلاب می‌توانید با کارشناسان شرکت سپاهان پالایش تماس بگیرید:

تماس فوری: 09132101634

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *