ضرورت نصب پمپ تصفیه در استخر و آشنایی با عملکرد آن

عملکرد پمپ تصفیه استخر

ضرورت نصب پمپ تصفیه در استخر و آشنایی با عملکرد آن

امتیاز بدهید

افرادی که با استخر‌ها سر و کار دارند می‌دانند پمپ یک استخر، کلیدی‌ترین‌بخش آن است. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که پمپ استخر را به عنوان قلب آن معرفی می‌کنند. به همین دلیل انتخاب یک پمپ مناسب و بهینه‌ترین عملکرد پمپ استخر می‌تواند دغدغه‌ای دائمی برای افرادی که دارای استخر، سونا و جکوزی هستند باشد. در این مطلب سعی می‌کنیم با کاربرد پمپ استخر آشنا شویم، از عملکرد آن بدانیم و با روند نصب پمپ استخر و یا جایگزین کردن آن آشنا شویم.

عملکرد پمپ استخر چگونه است؟

پمپ استخر ابتدا از طریق مکش، آب را از استخر جذب می‌کند، سپس آب را از فیلتر، صافی و دیگر تجهیزات تصفیه‌کننده عبور داده و در پایان آب تصفیه شده را بار دیگر به استخر باز می‌گرداند.

پمپ‌‌ها بر اساس نوع و کاربری استخر و مقدار گردش آب در آن‌‌ها انتخاب می‌شوند. مقدار گردش آب در یک استخر، به زمان مورد نیاز پمپ برای تامین حجم آبی برابر با آب موجود در آن استخر از طریق سیستم فیلتراسیون گفته می‌شود. پمپ استخر باید در مدت زمان مشخصی (معمولا بین 6 تا 8 ساعت) همه آب استخر را تعویض کرده و آن را به فیلتر برساند و سپس بعد از عمل تصفیه، بار دیگر آب را به استخر باز گرداند.

بروز مشکل در هر بخش از سیستم تصفیه استخر سبب اختلال در کل سیستم آب استخر می‌شود و حضور در استخر را ناخوشایند می‌کند.

عملکرد پمپ استخر
انتخاب پمپ مناسب برای استخر

پمپ استخر مناسب

ابتدا لازم است بدانید هر استخری با توجه به کاربری و حجم آب موجود در آن نیاز به پمپ تصفیه مخصوص خود دارد، متاسفانه بعضی افراد تصور می‌کنند با خرید یک پمپ تصفیه بزرگ، بهترین انتخاب را انجام داده‌اند، اما این تصور کاملا اشتباه است. اگر پتانسیل استخر هنگام خرید پمپ تصفیه در نظر گرفته نشود، علاوه بر تحمیل هزینه‌ای گزاف به فرد، استخر هم در ادامه دچار مشکلات متعددی خواهد شد.

یک پمپ استخر مناسب باید عملکردی روان و بی‌صدا داشته باشد، بسیاری افراد از صدای پمپ خود شاکی هستند و آن را مشمئز‌کننده می‌دانند. دیگر ویژگی مهم پمپ استخر باید جنس مناسب بدنه آن باشد، واضح است که به دلیل وجود مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدا، بدنه لوله‌‌ها و سیستم پمپ استخر باید مقاومت کافی را داشته باشند. اگر این اتفاق نیفتد، مشخصا پس از مدت کوتاهی عملکرد پمپ استخر دچار مشکل خواهد شد و مانند قبل نخواهد بود.

همانطور که پیش‌تر گفتیم برای انتخاب یک پمپ استخر باید به میزان گردش آب و نوع استخر توجه کرد، اما علاوه بر این‌‌ها باید به افت فشار پمپ استخر هم توجه کنیم. افرادی که بدون مراجعه و مشورت با متخصصین این حوزه، پمپ استخر خود را تهیه می‌کنند عموما به این موضوع توجهی ندارند و به همین دلیل، دچار مشکل می‌شوند. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر افت فشار پمپ استخر فاصله موتورخانه تا محل تخلیه استخر (طول مسیر لوله کشی) است. عوامل دیگری هم بر افت فشار پمپ موثرند؛ سایز لوله کشی های مکش و دهش، انتخاب فیلتر شنی ، تفاوت ارتفاع پمپ و ارتفاع استخر از این عوامل هستند.

برای کسب اطلاعات و مشاور در زمینه پمپ مناسب استخر می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید:

تماس فوری: 09132101634

انواع پمپ استخر

هر پمپ استخر دارای موتور، پروانه و موگیر است. موتور پمپ استخر کلیدی‌ترین‌بخش آن است، موتور با توجه به نیازی که به تبادل هوا با محیط پیرامون دارد، باید حتما در محیطی آزاد نصب شود، موتور باید از ورود آب نیز مصون باشد. پروانه بخش متصل شده به انتهای موتور تصفیه است، آب از طریق یک موگیر که در انتهای موتور قرار دارد و به کمک لوله‌‌ها به فیلتر هدایت می‌شود.

تفاوت پمپ‌‌هایی که برای استخر‌های سونا و جکوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با دیگر استخر‌ها در داشتن و یا نداشتن موگیر است. موگیر که آن را به عنوان استرینر نیز می‌شناسند، یک جسم سبد مانند است که بر روی پمپ نصب می‌شود و از آسیب دیدن سایر‌بخش ‌های پمپ تصفیه استخر جلوگیری می‌کند. موگیر اجازه عبور ذرات درشت و شاخ و برگ را نمی‌دهد و باید حداکثر هر دو هفته یک بار مورد بررسی قرار گیرد، تا مشکلی برای آن پیش نیامده باشد. در صورت مسدود شدن موگیر روند طبیعی تصفیه و عملکرد پمپ استخر دچار مشکل خواهند شد. پمپ‌‌هایی که برای استخر‌های عمومی و بزرگتر استفاده می‌شوند، استرینر ندارند.

پمپ تصفیه استخر
انواع پمپ تصفیه استخر

انواع پمپ از نظر سرعت

انواع پمپ ‌های استخری از نظر سرعت هم در سه دسته کلی قرار می‌گیرند؛ پمپ ‌های تک سرعته، پمپ ‌های دو سرعته و پمپ های سرعت متغیر. پروانه پمپ‌‌های تک سرعته همیشه با یک سرعت معین در حال حرکت است، پمپ‌‌های دو سرعته، همانطور که از نامشان مشخص است می‌توانند پروانه پمپ را با دو سرعت متفاوت بچرخانند و در نهایت پمپ‌‌های سرعت متغیر؛ قابلیت تنظیم سرعت موتور پمپ را برای شما فراهم خواهند ساخت.

پمپ‌‌های تک سرعته با توجه به قیمت ارزان‌تر، پرکاربردترین انواع پمپ‌‌های استخر هستند، پمپ‌‌های دو سرعته با توجه به فراهم آوردن دو انتخاب برای سرعت، این قدرت را به شما می‌دهند که در صورت نیاز (مثلا وقتی می‌خواهید آب استخر را عوض کنید) از سرعت زیاد استفاده کنید. وقتی نیاز به فعالیت زیاد پمپ نیست، از سرعت پایین‌تر استفاده کنید و به این نحو مقدار زیادی در حفظ انرژی موثر هستند و کم مصرف‌تر از پمپ‌‌های تک سرعته هستند. پمپ‌‌های سرعت متغیر با توجه به قیمت بالایی که دارند کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. اما می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند، این نوع پمپ‌‌ها به شما این قدرت را می‌دهند دائما با توجه به شرایط استخرتان، سرعت حرکت پروانه‌‌های پمپ را تعیین کنید.

نصب پمپ استخر

همانطور که گفتیم عوامل مختلفی در انتخاب پمپ مناسب برای استخر شما موثرند. با توجه به تخصصی بودن این عوامل بهتر است که حتما با یک متخصص برای انجام این کار هماهنگی‌‌های لازم صورت گیرد. پس از انتخاب و تهیه پمپ مناسب، برای نصب و نگهداری صحیح آن و حفظ عملکرد پمپ استخر در سطح بهینه نیز باید نکات مختلفی رعایت شود که در ادامه به بررسی آن‌‌ها می‌پردازیم.

بهتر است پمپ تصفیه در فاصله حدودی 12-15 سانتی‌متری از کف موتورخانه قرار گیرد. رعایت کردن مراقبت‌‌هایی که پیش‌تر درباره موتور گفته شد نیز الزامی است. بهتر است از انواع پمپ ‌های موگیردار استفاده شود، استرینر تاثیرات مثبت بی‌شماری را برای استخر شما به همراه خواهد آورد. پمپ استخر باید در محیطی نصب شود که برای بازدید و در صورت نیاز تعمیرات، در دسترس  باشد. پمپ بهتر است تا حد امکان به محل تخلیه استخر، سونا یا جکوزی نزدیک باشد و ترجیحا نباید فاصله زیادی بین این دو بیفتد.

خرید انواع پمپ تصفیه استخر

در این مطلب سعی کردیم با کاربرد پمپ استخر آشنا شویم، در ادامه به مقایسه و بررسی انواع پمپ‌‌های استخر پرداختیم و نکات مهمی درباره انتخاب یک پمپ مناسب برای استخر، سونا یا جکوزی را اشاره کردیم.

با توجه به عواقب انتخاب یک پمپ نامناسب، الزامی است برای انتخاب پمپ مناسب استخر، با یک متخصص این زمینه مشورت کنیم، از یک مرکز معتبر فروش تجهیزات استخر خرید کنیم، نصب پمپ را نیز باید به یک تکنسین سپرده و در ادامه، برای افزایش طول عمر پمپ استخر، نکات ضروری را رعایت گنیم. بعلاوه، لازم است که از عمکرد درست و کیفیت سایر تجهیزات استخر از جمله فیلتر شنی استخر که نقش مهمی در پاکسازی آب استخر دارد اطمینان حاصل کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه نصب و راه‌اندازی سیستم تصفیه استخر در اصفهان و سایر تجهیزات استخر و سونا و جکوزی می‌توانید با شرکت سپاهان پالایش تماس بگیرید.

تماس فوری: 09132101634

اشتراک گذاری پست

دیدگاه (4)

  • بابک انصاری پاسخ

    مطلب جالبی بود ممنون اما کاش در مورد برندهای مختلفش هم توضیح می دادید.

    ژوئن 6, 2021 در 6:24 ب.ظ
  • مسعود فرهادی پاسخ

    مطلب بسیار جامع و کاملی بود فقط اگر به برندهای مختلف پمپ استخر هم اشاره می کردید بسیار عالی می شد.

    ژوئن 9, 2021 در 4:32 ب.ظ
    • مدیر سایت پاسخ

      سپاس از شما جناب فرهادی چشم درج میکنیم

      ژوئن 14, 2021 در 12:29 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *