تصفیه فاضلاب شهری و راه‌های آن

تصفیه فاضلاب شهری و روش های استفاده از آن

تصفیه فاضلاب شهری و راه‌های آن

امتیاز بدهید

به مجموع پساب‌های جمع آوری شده از مجتمع‌های مسکونی، ساختمان‌ها، مجتمع‌های اداری، آموزشی و غیره فاضلاب شهری گفته می‌شود که منبع تولید آن فعالیت انسانی است. این فاضلاب از سرویس‌های بهداشتی، حمام، شستشوی لباس و ظروف آشپزخانه به وجود می‌آید. به دلیل اینکه این فاضلاب‌ها تاثیرات نامطلوبی بر حفاظت از محیط زیست و سلامت انسان‌ها و سایر موجودات زنده دارند، به شدت به تصفیه آنها توصیه می‌گردد. به همین دلیل مطلب زیر را به تصفیه فاضلاب شهری و راه‌های آن اختصاص داده‌ایم.

پارامترهای مهم در انتخاب روش مناسب برای تصویر فاضلاب شهری

برای آنکه روش مناسبی جهت تصفیه فاضلاب شهری انتخاب گردد، پارامترهای متعددی نظیر مقدار فاضلاب ورودی به تصفیه خانه، نوع مواد آلی، مقدار آلاینده و کیفیت پساب خروجی در هر مرحله از تصفیه فاضلاب مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه فاضلاب خروجی از تصفیه‌خانه دقیقاً جهت چه اهدافی مورد کاربرد است، مراحل و فاکتورهای مختلف تصفیه تغییر خواهد نمود. این مسئله تاثیر فراوانی بر فرایند و نحوه تصفیه خواهد داشت.

مهمترین روش‌ها و یا راه‌های تصفیه فاضلاب شهری

در پکیج‌های تصفیه فاضلاب شهری بخش‌ها و روش‌های متعددی طی می‌شود تا فاضلاب تصفیه گردد. در ادامه مطلب به صورت کلی به بررسی این راه‌ها می‌پردازیم.

روش آشغال گیری فاضلاب شهری

در این روش با استفاده از تجهیزاتی همانند آشغالگیرهای مکانیکی و دستی مواد جامد معلق با اندازه‌های بزرگ جمع آوری می‌گردد. این تجهیزات در ورودی تصفیه خانه مستقر شده و به صورت خودکار یا به وسیله نیروی انسانی تکه‌های مواد جامد روی سطح آنها به مرور تخلیه می‌شود. عدم جمع‌آوری این ذرات ممکن است به مسدودسازی تجهیزات منجر شده و سرعت تصفیه را کاهش دهد.

آیا میدانید که برای خرید پکیج تصفیه فاضلاب و یا طراحی سیستم تصفیه آب با مشاورین ما در تماس باشید؟

روش دانه گیری فاضلاب

علاوه بر تکه‌های بزرگ مواد جامد همانند پلاستیک، پارچه، نخ و دیگر موارد ممکن است دانه‌های ریزی همانند شن و ماسه هم به مقدار زیاد در فاضلاب‌های شهری به وجود آید. یکی از مهم‌ترین راه‌های حذف آن استفاده از تجهیزات دانه گیری یا کلاسیفایر است. این تجهیزات با ایجاد چرخش در تصفیه خانه، به کمک نیروی گریز، دانه‌ها را از فاضلاب جدا می‌کند.

روش ته نشینی مواد آلاینده در فاضلاب شهری

ممکن است در دو مرحله قبل ذرات ریزی جمع آوری نشده باشند و به وسیله ته نشینی بتوان آنها را حذف کرد. برای این منظور مدت زمان مشخصی را به پساب‌ها داده که بدون حرکت در حوضچه مستقر شوند. به مرور ذرات معلق به کف حوضچه رفته و در نهایت به کمک لجن روب‌ها جمع آوری می‌شوند. در این مرحله از فیلترهای متعدد استفاده شده و ذرات بسیار کوچک جمع آوری خواهند شد.

روش تصفیه بیولوژیکی

یکی دیگر از مواد آلاینده موجود در فاضلاب شهری پاتوژن‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا هستند که باید حذف شوند. برای حذف این آلاینده‌ها از باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی استفاده می‌شود. با توجه به نوع مواد آلی موجود در پساب‌ها، از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد که برخی به هوازی هستند.

روش تصفیه شیمیایی فاضلاب شهری

این روش جزء آخرین مرحله در روند تصفیه مواد شیمیایی است. در این روش فلزات سنگین و مواد آلی بسیار قوی که در روش‌های بیولوژیکی و میکروارگانیسم‌ها حذف نشده‌اند، اینجا حذف می‌گردند. به همین دلیل است که روش‌های مختلف تصفیه شیمیایی فاضلاب بر این منظور استفاده خواهند شد. گند زدایی به کمک کلر زنی، جمع آوری ذرات کلوییدی به کمک مواد منعقد کننده از قبیل پلی الکترولیت از جمله اقداماتی هستند که در این مرحله انجام خواهند شد.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *